Vis, nieuw jaar nieuwe kansen!

Heb jij nog goede voornemens voor 2020? Wij hebben elk jaar wel een aantal dingen waar mee aan de slag willen. En dit jaar willen we gezond, bewust en nog duurzamer met onze voeding bezig zijn. Als foodies zijn we natuurlijk dagelijks bezig met eten, het is zo vanzelfsprekend dat wij altijd voedsel hebben. Maar weet je eigenlijk goed wat je eet, waar het vandaan komt en wat het voor je lichaam doet? In deze blog gaan we op onderzoek uit!

Voeding is brandstof
Zoals jullie weten eten wij vis, vlees, vega en vegan, wij zijn niet vies van variëren en denken ook dat variatie en juiste balans bijdraagt aan een gezond lichaam. Voeding is de motor van ons bestaan, in je auto gooi je benzine en voor ons lichaam is dat voedsel. Maar stop je er de juiste bronnen in, zodat je gezond de dag door komt? Onze voeding komt uit diverse bronnen, maar de natuur is natuurlijk onze grootste leverancier. Puur natuur eten klinkt heel mooi, maar het is knap lastig om echt puur te eten als ons voedsel is bewerkt, wordt gekweekt of bespoten. Natuurlijk willen wij zo gezond mogelijk eten, maar als we eerlijk zijn zien wij soms door de bomen het bos niet meer.

Daarom willen wij steeds vaker weten waar producten vandaan komen, wat is de bron van het product. We willen goed voor onszelf zorgen met de juiste voeding en ook bewuste keuzes maken in duurzaamheid. Wij willen goed voor onszelf zorgen én goed voor de natuur! Dat zal helaas niet altijd samen gaan en ook wij zijn de doorsnee consument die nog veel te weinig van dit onderwerp af weten. 

Gezond variëren met vis!
Laten we eens beginnen met vis, het is gezond om wat vaker te variëren en wij willen dus twee keer per week vis op tafel zetten. Vis is onderdeel van een gezonde voeding. Het staat in de Schijf van Vijf.  Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 1-2 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis, zoals makreel, haring, sardines of zalm. Wij gaan je natuurlijk dan ook inspireren met vis recepten.

Vette vis bestaat uit meer dan 5% vet. De meest vette keuzes zijn onder andere makreel, haring, heilbot, bokking, sardines en Atlantische zalm (vooral verse en gerookte zalm komt uit de Atlantische oceaan). Van sommige soorten vette vis, zoals zalm gevangen in de Stille Oceaan (de meeste zalm uit blik en diepvries komt daar vandaan) of de heilbot, bestaan er ook wat minder vette soorten. Wil je zeker weten dat je met een vette vissoort te maken hebt, kijk dan op het etiket.  Magere vis heeft minder dan 5% vet. Het gaat daarbij om onder andere baars, zeeduivel, zeewolf, schar, tong, wijting, schelvis, koolvis, tonijn en kabeljauw. *( bron voedingscentrum)

Kies jij bewust?
De visvangst zorgt tegelijkertijd voor veel natuur en milieuproblemen. Er is veel overbevissing, bijvangsten zijn groot en zeebodems worden aangetast. Ook kweekvis zorgt voor milieubelasting. Keurmerken zoals MSC en ASC en de VISwijzer kunnen je helpen te kiezen voor duurzaam gevangen vis. Maar hoe herken ik nou duurzame vis? Ik ging natuurlijk voor jullie op onderzoek uit. In de supermarkt kun je eigenlijk heel makkelijk kiezen voor duurzame vis, je kunt het blauwe logo van MSC goed herkennen: https://www.msc.org/nl

Maar al snel kwamen we er achter dat het bij de verse viswinkel een stuk lastiger ligt. Je moet er echt naar vragen, vaak is het niet goed zichtbaar waar de vis vandaan komt. Het is zo zonde dat we veel vis weggooien of exporteren naar andere landen, dat moet toch anders kunnen! Kortom we weten wel dat vis  gezond is. Het bevat belangrijke vetten, mineralen en vitaminen voor je lichaam. Maar hoe houden we onze oceanen ook gezond? Daarvoor is het MSC-keurmerk er. MSC let op de gezondheid van onze oceanen, zodat vissoorten niet meer worden bedreigd door overbevissing of verkeerde vangmethoden. Zoek daarom naar het blauwe MSC-logo op de verpakking en steun de visserijen die zich inzetten voor een duurzame vangst.

Wij gaan alleen nog maar voor duurzaam gevangen vis, want dan dragen we wellicht een klein steentje bij aan de toekomst van onze oceaan en aan de voedsel bron voor onze kids. Wij zijn benieuwd naar de dichtstbijzijnde visboer die een MSC viskeurmerk heeft, meer verkooppunten kun je vinden via deze link: waar te koop.

Het kan geen kwaad om soms je eiwitten wat aan te vullen, vooral als je veganistische eet is het een hele uitdaging. In Engeland is een nieuwe trend bezig namelijk “seagan”. Mensen die seagan eten, zijn eigenlijk vegan maar vullen hun tekorten aan door af en toe vis te eten. Wij maakten daarom een seagan recept. 

Rode linzen couscous met tonijn, deze couscous wordt gemaakt van alleen rode linzen. Dus ook echt vegan te gebruiken. Door de korte bereidingstijd zet je binnen een mum van tijd een smaakvolle én voedzame maaltijd op tafel. Peulvruchtenmeel neemt eenvoudig smaken op en is bijzonder rijk aan eiwitten en vezels. 5 minuten wachten en combineren maar.
Ingrediënten: 100 gram rode linzen couscous, 1 ui, 1 tomaat, handje bieslook, 4 groene gesneden stukjes jalapeños, handje soya bonen, 2 paprika’s, sesam olie

Bereid de rode linzen couscous volgens verpakking en snijdt de groenten behalve de paprika ik kleine stukjes.
Lepel de ui, jalapeños, tomaat, bieslook en soya bonen door de couscous. Halveer de paprika’s en vul deze met het mengsel van de couscous.
Besprenkel nu de paprika’s met sesam olie en doe deze ongeveer 15 minuten onder de grill. 
Nu kun je er tonijn bij serveren, wij kozen voor diepvries tonijn met MSC keurmerk. Laat de tonijn ontdooien en grill deze kort.
Daarna kun je de tonijn met zout en peper en zwarte sesamzaadjes besprenkelen. Wij serveerden er een pittige smoked vegan saus van your organic nature bij.

We hebben nog twee andere recepten voor je gemaakt met msc keurmerk vis. Een Sushi Bowl en Avocado Mousse met Zalm. Eetsmakelijk!


Gerelateerde Posts

Gezonde Dutchies Magazine

Gezonde Dutchies Magazine

Hey Dutchie! We hebben weer iets nieuws voor jou. Het Gezonde Dutchies Magazine en deze is helemaal gratis! In het magazine staan lekkere nieuwe recepten. Ook hebben we verhalen verzameld van échte mensen zoals jij en ook zij hebben hun favoriete recept gegeven om met […]



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *