Foodspiration nieuwe gerechten!

Het ontwikkelen van recepten.

Ik krijg vaak de vraag of ik de gerechten van de foodfoto’s welke ik post op mijn privé account als op die van Gezonde Dutchies zelf bedenk. Met als vervolg vraag, hoe kom je aan een nieuw recept dan? Eerst vraag één; ja, alle recepten zijn uniek, waarvan een deel van de inspiratie om een gerecht te maken voort komt uit gerechten die je voorbij ziet komen, foodspiration. Echter allemaal gerechten waar ik heel makkelijk een eigen draai aan geef. En dan zijn er recepten die ik inderdaad creatief helemaal zelf bedenk.

Hoe doe ik dat?

Kruidenpotjes foodspiration

Eigenlijk begint het vaak met een ingrediënt wat ik in mijn hoofd heb waarmee ik aan de slag wil. Dan verzamel ik daar omheen in gedachte de ingrediënten waarvan ik denk dat ze qua smaak goed bij elkaar passen en ga aan de slag. Ik heb veel kruiden in huis, dus dan ga ik los en lekker wat uit proberen. Echt niet alles lukt meteen, maar de basis is dan goed gelukt. Een tijdje later gewoon nog eens proberen met wat aanpassingen. Soms heb ik een schot in de roos, zoals het recept van de hartige aspergetaart. Dat maakt koken leuk, je mag het elke keer weer opnieuw proberen. Voor mij zijn een aantal dingen belangrijk, ik wil het eten vlot op tafel hebben, dus maak ik geen gerechten waarbij ik 2 uur in de keuken moet staan of heel veel aan voorbereiding moet doen. Dat doe ik alleen als ik echt tijd heb, voor een diner met vrienden iets bijzonders wil maken of meer gangen op tafel wil zetten. Een gerecht moet bestaan uit een overzichtelijk rijtje ingrediënten. En dan moet het gerecht ook nog eens gezond zijn. Dus wil ik een gerecht vrij van verzadigd vet, vrij van toegevoegde suikers, maar wel vezel-en eiwitrijk en zorgen voor veel vitamines en mineralen.

De basis.

Koken is leuk als je de basis goed beheerst en veel uit je hoofd kunt doen. Weten welke kruiden bij welk soort vis of vlees passen, of de basis van een soep of saus. Hoe lang iets in de oven moet, of juist gekookt moet worden voor een goede gaarheid of bite.
Hierbij wat tips:

  • Maak een saus voor bij je rijst op basis van kokosmelk en voeg hier kruiden aan toe.
  • Gebruik veelal olijfolie, kokosolie of ongezouten grasroomboter voor het bakken en braden.
  • Gebruik minimaal 2 soorten (verse) groenten in je gerecht.
  • Stoom je groenten eens in een zeef met een laag water in de pan, in plaats van je groenten in water te koken.
  • Met tomaten puree en passata die pomodoro én/of verse tomaten maak je al een fijne tomatensaus. Voeg wat knoflook, ui en basilicum toe.
  • Doseer hoogte van het vuur! Je kookt en bakt nooit de gehele tijd op hoog vuur!
  • Kijk goed naar je ingrediënten/gerecht tijdens het koken en in de oven, dit in combinatie met de tip hierboven.
  • Proef alles tijdens het koken, dan kun je het gerecht nog tijdens het klaarmaken op smaak brengen.
  • 100 gr vlees of vis bij de maaltijd voor een volwassene is voldoende.
  • Verse groenten kun je zonder water in de pan koken, door de verhitting komt er vocht vrij uit de groenten.
  • Gebruik het groentenat van het koken als jus, hier zitten nog veel vitaminen en mineralen in!

Heb je vragen of wil je meer weten? Je mag altijd mailen naar info@gezondedutchies.nl. Op de website van het voedingscentrum kun je ook heel veel informatie vinden.

Liefs,

Denise



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *