HOME

Eten

Weekmenu’s, tips en informatie over alles dat met eten te maken heeft!
ontbijt
lunch
avond
kruiden

Tips

Stop met koken uit pakjes en zakjes

Investeer in een assortiment kruiden en natuurlijke smaakmakers

Varieer in gebruik van olijfolie, kokosolie en roomboter

Eet minimaal 300-350 gram groenten per dag

Minimaliseer inname toegevoegde (geraffineerde) suikers

Schrap of minder inname snelle koolhydraten

Eet vezelrijke producten

Eet voeding met gezonde vetten

Eet meer plantaardig dan dierlijke producten

Eet gevarieerd

Drink voldoende water op een dag

 

Hoe zit dat?

Suiker

Suikers kunnen van nature aanwezig zijn in voedingsmiddelen of ze worden toegevoegd aan de voeding. Het lichaam ziet het verschil niet tussen de verschillende suikers. Het verwerkt suiker op een zelfde manier. Voedingsmiddelen met natuurlijke suikers bevatten echter vaak voedingsstoffen die je lichaam wel kunt gebruiken. Daarom kun je dit prima eten zoals in melk, groenten en fruit. Het is belangrijk bewust te zijn van de hoeveelheid suiker die je op een dag binnen krijgt. Je lichaam moet dit kunnen verbanden door beweging of kunnen verwerken. Gebeurd dit niet optimaal zet het suikers om in vet of krijg je problemen met je bloedsuikerspiegel. Met als gevolg verschillende kwalen en problemen zoals moe zijn, slecht slapen, weinig tot geen energie hebben, hart- en vaatziekten etc. 

Food
(swap)

Wat dan wel?

Bewuste keuzes maken

Er is altijd veel verleiding om je heen om de lekkere maar minder gezonde dingen te eten. Met deze rubriek proberen we je te helpen een slimmere keuze te maken.

En nog meer over eten

Snoep food2smile
Blog

Snoep minder, maar meer verantwoord!

Zo snoep je minder en meer verantwoord Herkenbaar? Je neemt vanaf huis een gezonde lunch mee naar kantoor is er een jarige collega die taart uitdeelt of zomaar heel lief een goed gevulde snoeppot naast je neer zet. En hop daar gaat je gezonde insteek voor

Lees verder »
PlantB
Blog

Diepvriesmaaltijden gezond?

Zijn diepvriesmaaltijden wel gezond? We hebben allemaal wel eens weinig tijd of geen zin om te koken, maar toch willen we vaak wel graag gezond eten. De diepvriesmaaltijden van Plant B worden bevroren bij je thuisbezorgd, doe je in de vriezer en haal je er

Lees verder »
lunchbox
Blog

Tips voor gezonde kids

Gezonde tips voor de kids De schooltas is niet compleet zonder een broodtrommel. Om goed te kunnen opletten en presteren in de klas heeft je kind veel energie nodig. Die energie zit in gezonde voeding, zoals volkorenbrood en fruit. Met gezonde voeding geef je je

Lees verder »
Blog

Vis op je bord!

Net als fruit en groente, hoort ook het eten van vis in een gezond voedingspatroon. Het advies is om minimaal een keer per week tot maximaal twee keer vis te eten en dan bij voorkeur vette vis. Vers, uit de diepvries of uit blik. Dat maakt

Lees verder »
Blog

Ontbijten, waarom?

We herkennen het allemaal, het drukke dagelijkse leven. s ’Ochtends geen tijd of geen hap door je keel krijgen. De maaltijd die het vaakst wordt overgeslagen of gehaast wordt gegeten is het ontbijt. We liggen net even liever een kwartier langer in bed, of we

Lees verder »
Blog

Kruiden lekker en gezond!

Wist je dat je met de juiste kruiden een smaakmaker toevoegt aan je gerecht? Maar in de Nederlandse keuken wordt nog te veel gebruik gemaakt van pakjes en zakjes. Tegenwoordig zijn er veel verschillende gedroogde kruiden en melanges te vinden. Dit is altijd nog beter

Lees verder »

Magazine

Download ons magazine met allerlei recepten en leuke verhalen van andere (hobby) koks.