Vis op je bord!

Net als fruit en groente, hoort ook het eten van vis in een gezond voedingspatroon. Het advies is om minimaal een keer per week tot maximaal twee keer vis te eten en dan bij voorkeur vette vis. Vers, uit de diepvries of uit blik. Dat maakt niet uit. Zolang je de juiste soort vis maar op je bord hebt liggen. Waarom het eten van vis gezond is leggen we je uit.

Gezonde voedingsstoffen

Vis bevat veel gezonde voedingstoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam. Zo is vis rijk aan vitamine B12 en B6 en rijk aan de mineralen seleen, fosfor en jodium. Deze vitamines en mineralen zijn goed voor de stofwisseling en het immuunsysteem. Vette vis is ook rijk aan vitamine D, B2 en vitamine A. Daarnaast bevat vis van nature veel eiwitten en gezonde vetten.

Visvetzuren

Het eten van vis is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren. In tegenstelling tot vlees bevat vis veel onverzadigd vet, waaronder omega-3 vetzuren. Dit zijn ‘goede vetten’ die essentieel zijn voor het functioneren van het lichaam. Van omega-3 is bekend dat ze de ‘vetafzetting’ in de vaatwand remmen en een vertragend effect hebben op de bloedstolling. Deze effecten worden algemeen als gunstig beschouwd en verkleinen de kans op hart- en vaatziekten.

Daarnaast verlaag je het risico op hart- en vaatziekten bij het eten van 1 keer in de week vis. (Ezelbruggetje: Onverzadigd vet = Oké en Verzadigd vet = Verkeerd)
De hoeveelheid omega-3 vetzuren hangt af van het soort vis. Kies bij voorkeur uit vette vis. Deze soort is rijk aan omega-3 vetzuren, wat helpt tegen de bescherming van hart- en vaatziekten. Vette vissoorten zijn haring, sardines, zalm en makreel. 

Vitamine D

Vette vis bevat naast de gezonde vetzuren ook van nature vitamine D. Deze voedingsstof heeft je lichaam nodig voor het behoud van sterke botten en tanden. Ook draagt vitamine D bij aan een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. 

Duurzaam

Om overbevissing te voorkomen en de gevolgen voor het milieu te verkleinen, kies voor vis met het MSC-keurmerk op de verpakking. Het MSC-keurmerk helpt bij het maken van duurzame keuzes. Dit keurmerk vind je op wild gevangen vis. Het ASC- keurmerk staat op verpakkingen van vis dat volgens bepaalde regeles gekweekt is. Minder impact op het milieu en beter voor de vis zelf.

Recepten

Om je te inspireren vis regelmatig op het menu te zetten hebben we in samenwerking met Superchoice lekker recepten ontwikkeld. Superchoice heeft een groot assortiment diepgevroren vis. Je kunt er dus alle kanten mee op en onze recepten zijn een goede basis. De recepten staan op de website van Superchoice.

Rate this post


1 thought on “Vis op je bord!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.