Ontbijten, waarom?

We herkennen het allemaal, het drukke dagelijkse leven. s ’Ochtends geen tijd of geen hap door je keel krijgen. De maaltijd die het vaakst wordt overgeslagen of gehaast wordt gegeten is het ontbijt. We liggen net even liever een kwartier langer in bed, of we staan wel voor de kids hun broodjes te smeren en hebben geen tijd meer voor onszelf. Hoe belangrijk is het ontbijt nu eigenlijk? 

Na een nacht slapen heeft je lichaam nieuwe energie nodig om de dag goed te beginnen. Een ontbijt helpt ons lichaam om wakker te worden en geeft de eerste portie energie voor de dag. Daarnaast helpt een gezond ontbijt het voorkomen van eetbuien later op de dag. Een goed begin is daarom het halve werk. 

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt bevat veel goede voedingstoffen die het lichaam energie geeft. Snelle suikers wil je liever vermijden ’s ochtends. Waarom? Het woord zegt het eigenlijk al. Snelle suikers zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, waardoor je een energieboost krijgt. Echter is deze piek van korte duur en wordt het vaak vervolgd met honger en eetbuien. Een ontbijt met snelle suikers kunnen dus een ongezond eetpatroon voor de rest van de dag veroorzaken. Helaas zitten er in veel ontbijtproducten veel snelle suikers. De volgende producten kun je daarom beter vermijden:
Witbrood, muesli, ontbijtrepen, kant-en-klare drinkyoghurt en vruchtensappen.

Vervang snelle suikers voor een ontbijt met veel vezels. Vezels doen namelijk het tegenovergestelde van snelle suikers. Ze brengen je spijsvertering op gang en zorgen ervoor dat je een lange tijd verzadigd bent. Voedingsproducten die veel vezels bevatten zijn: Volkoren brood en crackers, havermout, fruit, groente en noten. 

Heb je in de ochtend onvoldoende tijd om een ontbijt te maken? Bereid dan de avond ervoor een ontbijt en zet het in de koelkast. Denk dan aan banaanpannenkoekjes, een overnight oats, bakje gesneden fruit met yoghurt of een omelet met groenten. Dit scheelt weer tijd de volgende ochtend. Heb je in de ochtend helemaal geen trek in een ontbijt, zorg dan dat je iets gezonds bij je hebt voor als je in de loop van de ochtend trek krijgt. Op deze manier voorkom je dat je in de verleiding komt in de kantine of op het station. 

Inspiratie nodig voor een gezond ontbijtje? Kijk dan eens tussen deze ontbijtrecepten op onze website. Zo kun jij je dag met een kickstart beginnen!

Rate this post


28 thoughts on “Ontbijten, waarom?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.