Vis je mee?

Gevarieerd eten is een belangrijke randvoorwaarde voor een gezond lichaam. Regelmatig schrijven we over vis, de keuze voor duurzame vis en de gezondheidsvoordelen van vis. In deze blog gaan we het hebben over de smaak van vis en hoe je vis leert eten. Ja want vis kun je leren eten, net als alle andere gerechten kun je langzaam opbouwen in variatie. Maar ook gaan we je inspireren met lekkere gerechten.

Kinderen en vis

Heel wat kinderen lusten geen vis. Vaak heeft hun afkeer te maken met de typische geur van vis, het aanzicht van verse vis en de aanwezigheid van graten. Deze argumenten kun je makkelijk omzeilen!

Kies steeds voor visfilets of moten zonder graten. Camoufleer de vis in een aantrekkelijk jasje, bijvoorbeeld gepaneerd, in bladerdeeg, in tomatensaus of verwerkt in een eenpansgerecht. Naarmate vis minder op vis lijkt (bv. vissticks) lusten kinderen vis beter. Verwerk vis in producten waar kinderen dol op zijn, zoals puree, pasta, rijstgerecht of op een pizza.

Terwijl je zoveel mogelijk aan de wensen van je kinderen wil voldoen, mag je uiteraard de principes van de gezonde voeding niet uit het oog verliezen. Tracht bijvoorbeeld het gebruik van te veel vet (bv. via gefrituurde vis) of saus te beperken. En zorg er ook voor dat de nodige portie groenten behouden blijft.*

Zo leerden onze kinderen al jong vis waarderen, warme zalm bijvoorbeeld is favoriet van de dochter van Mirella. Terwijl haar zoon meer is van de koude vissoorten en bijvoorbeeld gerookte zalm, tonijn en garnalen heerlijk vindt. En de dochter van Denise die eet vrijwel alles, zelfs een Hollandse nieuwe gaat er met gemak in. De rommeltafel een keer per week is dan ook een succes, een grote schaal met vis voor ieder wat wils.

Duurzame vis

Natuurlijk kiezen wij wel voor een vis met keurmerk. Waarom we dat doen is simpel, we willen de oceaan en de zee vol vis behouden. We vinden het heel belangrijk dat onze kinderen ook een variatie aan vis kunnen krijgen, daarvoor is zicht op vangst en toezicht op de visketen belangrijk. Maar wat bleek van de week online in onze poll? Niet iedereen kent het MSC keurmerk of waar ze voor staan.
MSC werkt aan deze drie principes:
Duurzame visbestanden: er vindt geen overbevissing plaats, er blijft genoeg vis in de zee achter om het bestand op een gezond peil te houden.
Het zeeleven in bredere zin zoals zeezoogdieren, vogels en koralen: de visserij mag daarop geen significante impact hebben.
Goed beheer: duidelijke regels en de naleving ervan. Bovendien is er gedegen wetenschappelijke kennis die ten grondslag ligt aan dat beheer. Er staat ook een leuk filmpje voor je klik hier.

Wij steunen het MSC dan ook van harte en zijn inmiddels een grote fan geworden om ook jullie bewust te maken van het voordeel van een keurmerk. MileuCentraal heeft een onderzoek gedaan naar heel veel keurmerken en MSC aangewezen als topkeurmerk. Als het lastig is om aan vis te komen met een MSC keurmerk kies dan in ieder geval bewust voor het ASC keurmerk. Zo geniet je van lekkere vis, maar weet je ook dat de vangst op een bewuste verantwoorde manier gaat. Je kunt hierdoor jezelf en je kids ook echt wat bijbrengen.

Vis recepten

Vis is iets wat je kunt leren klaar te maken, je kunt vele gerechten maken en het belangrijkste is altijd goed te kijken welke vissoort je gebruikt. Want niet elke soort hoef je lang te bakken, juiste bereiding is soms lastig! Echter is er voldoende te kiezen om een gerecht met vis te maken die bij jouw kook skills passen. Wat jou goed kan helpen is het Blauwe Kookboek van MSC. Hier staan recepten in met verschillende soorten vis. Wij maakten hier ook een recept uit naar aanleiding van onze poll op instagram. Een recept van een echte chefkok en wat blijkt wij kunnen het ook! Het leuke is dat je met weinig ingrediënten dit heerlijke gerecht klaar maakt. Zie hieronder het Gezonde Dutchies resultaat van het recept met garnalen! Welk recept ga jij proberen met vis?


Gerelateerde Posts



19 thoughts on “Vis je mee?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *