La Dolce Vita

La Dolce Vitala dolce vita

Nou lieve mensen ik ben neergestreken in Italië. Genietend van la Dolce Vita en dat kost me echt geen moeite 😉 Zo kom ik op de foto net onder de douche vandaan.
Ga ik aan de pizza en vino! Ik hou er van…

Toch blijf ik bewust van mijn eetpatroon en laat ik me wat betreft het eten hier niet helemaal gaan. De verleiding van alle zoetigheid is hier groot. Italianen houden van zoet ontbijten met een bombolone, een croissant met crèma of kleine petits fours. Ik echter, houd het bij mijn bakje yoghurt met fruit en wat granola. Daarnaast start ik elke dag met een pruim, deze smaakt als een snoepje hier en zorgt er bij mij voor dat ik goed naar het toilet kan. Hoe bewust ik ook blijf letten op wat ik eet, neem ik hier toch vaker een pasta of een pizza dan dat ik thuis doe. Helaas merk ik dit meteen aan mijn darmen en doe er dan ook alles aan de nare pijn en krampen te vermijden. Jammer genoeg ben ik daar wel gevoelig voor, gelukkig met kennis van voeding en goed te denken aan afwisselend eten en inname van de voedingsmiddelen op juiste moment van de dag maakt dat ik toch lekker kan eten en vooral genieten.

We kamperen vrij luxe, met een keukentje waar we zelfs een oventje in hebben en een barbecue buiten. Dit zorgt gelukkig voor veel mogelijkheden tot het maken van gerechten. Toch vind ik het de kunst om het simpel en voedzaam te houden. We eten pas rond acht uur en wil dan niet een uur in de keuken staan. Waar ik thuis regelmatig uitgebreid kook, ben ik hier vrij snel klaar. En daar is manlief ook nog eens elke dag om de handen uit de mouwen te steken. Hij vindt het heerlijk samen op de camping te koken en daar nemen we dan ook graag een glaasje wijn bij.

En uiteten gaan doen we hier nog veel liever. Daar is het ook vakantie voor. We zitten in het Bourgondische deel van Italië, dus is uiteten gaan onderdeel van la dolce vita.

Ik heb een paar handige tips als het gaat om voeding tijdens de vakantie;

  1. Wanneer je weet dat je ‘s avonds uit eten gaat en al snel kiest voor een zware en/of koolhydraatrijke maaltijd, zorg dan voor een lichte lunch zoals een salade en eet later op de dag nog een stuk fruit zoals (water)meloen of groenten als tussendoortje.
  2. Kies voor het diner voor gegrilde vis en skip dan het brood of patat. Eventueel kun je mezzo/mezzo doen. Dus een bord pasta betellen en een gerecht met vis zodat je allebei van de twee gerechten eet. In Italië is dat overigens heel gewoon!
  3. Bestel vooraf wat antipasti, tegenwoordig serveren ze daar vaak ook wat verse rauwkost bij met olie dressing! Een licht voorgerecht wat vult en voedzaam is waardoor je daarna niet nog een heel zwaar gerecht hoeft te bestellen.
  4. Start je dag altijd gezond! In een hotel is het vaak aantrekkelijk om veel van alle lekkers te nemen. Maar houd het vaker basic door yoghurt, fruit, ei of bruin brood te eten. Laat dat witte brood vaker staan dan dat je het eet. Ik weet het, het is zó lekker.
  5. Bewegen! Ik fiets me suf hier. Doe ook alles liever fietsend of lopend dan dat ik de snikhete auto in moet stappen. Dus lekker strandwandelingen maken, zwemmen, kilometers flaneren over de boulevard. Fiets huren en de omgeving verkennen. Of gewoon even een 15 minuten workout op je kamer of bij de caravan. You can do it! Zie Mirella haar blog van deze week voor workout tips!
  6. Balans is de sleutel! Je hebt vakantie en jezelf alles ontnemen is ook niet goed, dan krijg je het alleen maar moeilijker. Denk gewoon goed na elke dag welke keuzes je kan en wilt maken. Dan kun je én genieten én zonder kilo’s zwaarder te zijn geworden naar huis terugkeren.
    Vanavond eet ik pizza! En echt die hele pizza gaat op hoor. Alleen dan even geen ijsje als toetje vanavond. Die neem ik morgen dan weer.

Ciao!

Denise



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *