Trein gaat weer rijden

We zitten weer volop in de trein van het normale dagelijkse leven.
Naar school, lunchboxen vullen, gymtassen, sportactiviteiten, clubjes van de kids, speeldates en vroeg op staan. Kortom het vakantie gevoel is tot een eind gekomen. De realiteit is weer hard werken op alle vlakken, maar hoe houden de balans?

Hoe verder?

Ons thema deze weken is balans. We gaan weer op zoek naar de balans die goed voor ons en het gezin is. Voldoende rust, gezonde voeding en sporten. De hele situatie rondom Covid19 proberen we een plek te geven als iets wat is, maar behalve er rekening mee te houden er niet dagelijks en continu mee bezig te zijn. Nog niet alles is zoals het was, maar we kunnen redelijk ”normaal” doen. Dus hoe doen wij dat balans vinden en vasthouden?

Herken je dat gevoel nog van de zondagavond voordat je naar school moest, na zes weken vakantie? Of nu als volwassene na een fantastische vakantie toch echt weer aan de bak moet? Een gevoel waar wij altijd een beetje droevig van kunnen worden. Realiteit staat voor de deur. Wat zo heerlijk aan de zomervakantie is, is dat we een ontspannen ritme hebben, er is ritme en structuur altijd, maar in vakantietijd gewoon anders. En dat anders is zo fijn! Genieten van geen wekker hoeven zetten, geen verplichtingen en vooral geen stress.

Hierbij een aantal tips!

Gezonde voeding, dat is een inkopper, maar met goede vitamines en mineralen verlaag je het stress hormoon in je lichaam en heb je voldoende energie. 

  • Maak een maaltijdenplanning van 3 tot 4 dagen vooruit en haal meteen deze boodschappen in huis. 
  • De kids geven we gevarieerde lunchboxen mee. Afwisselend groenten en fruit of van beide wat. 
  • Volkoren boterham of bollen die je kunt afwisselen met een volkoren wrap of crackers.
  • Ook een gekookt ei is op zijn tijd lekker in de lunchbox, eventueel een (mini) salade bij maken.
  • Havermout-banaanmuffins zijn zo gemaakt, top snack!
  • Wortelcake, is ook een goed idee voor mee naar school en werk.
  • Zoek naar recepten waar je groenten en fruit in kunt verstoppen, we hebben er heel wat op onze receptenpagina staan.
  • Kook een flinke pan verse soep als avondeten en lunch er de volgende dag mee. Maak hier een wekelijks iets van, er zijn zo veel verschillende soepsoorten.
  • Eet gevarieerd, makkelijk ezelsbruggetje is de kleur van je groenten en fruit. Hoe meer verschillende kleuren, hoe gevarieerder!

Sporten oftewel actief bewegen is essentieel. Het is niet alleen goed voor je lijf maar ook voor je mind!

  • Begin in ieder geval met een dagelijkse wandeling! Stevig doorlopen minimaal 20-30 minuten. Dat is zo tussen de 2 en 3,5 kilometer. 
  • Sta elk uur op en loop een rondje door kantoor of het huis. Dit is goed voor je bloedsomloop en geeft rust voor je ogen en hoofd om even weg te zijn van je laptop of pc.
  • Stoelyoga oefeningen vind je op youtube bijvoorbeeld. Werken aan je vitaliteit zonder meteen te zweten. Ook verlaagt dit het stressniveau. 
  • Twee tot drie keer per week een goede workout naast de andere tips is een must. En dat kan gewoon je favoriete sport zijn of een bezoek aan de sportschool. Maar vergeet niet dat je heel goed thuis kunt sporten. Een goede training in de tuin of woonkamer is voor iedereen haalbaar!

Ontspanning is iets wat we al snel vergeten bewust te doen. Ja we doen leuke dingen, maar die agenda zit ook snel weer vol. Dus de uitdaging zit hem in echt rust en de gezellige dingen die je ook weer energie geven.

  • Slaap voldoende uren per nacht, volwassenen hebben tussen de 6 en 8 uur slaap nodig. Kinderen slapen naarmate ze ouder worden steeds minder. Vier tot tien jaar ergens tussen de 12 en en 9 uur. Vanaf het tiende jaar zo rond de 9 a 10 uur en dit wordt steeds wat minder. Rust en regelmaat is de basis.
  • Doe soms bewust even niets! Zit gewoon even lekker met een kop koffie of thee zonder boek, zonder telefoon, zonder afleiding dus. Wees alleen met je gedachten. Dit is helpend om bijvoorbeeld te kunnen prioriteren, of problemen anders te bekijken en op te lossen of juist leuke ideeën op te doen. 
  • Doe aan mindfulness. Je kunt begeleide meditaties vinden online. Maar je kunt ook naar een mindfulness coach. Sta hier voor open, het kan je zo veel brengen!
  • Tijd met je partner. Met je partner tijd doorbrengen is essentieel voor een sterke basis thuis. Het is goed om ook aandacht voor elkaar te hebben. Een relatie is hard werken, maar als je geen oog meer hebt voor de ander raak je elkaar gaande weg kwijt. Juist ook voor de kids is het fijn als jullie zichtbaar nog plezier hebben samen daar krijgt iedereen energie van in huis.
  • Sociale contacten zijn voor ons belangrijk, het is dan ook goed dit te behouden, maar het moet wel leuk blijven. Plan je agenda dus niet overvol met speeldates voor de kids of voor jezelf en het gezin, maar bewaak je tijd. Denk weer aan rust en regelmaat. 
  • Overzicht bewaken, gebruik een weekplanner, schrijf alles op! Maak ruimte in je hoofd.
  • Zeg eens NEE, geef elkaar de ruimte en creëer ruimte voor jezelf. Belangrijk is dat je een nee van een ander ook eens accepteert, zo houden we allemaal ruimte in de agenda voor spontane dingen.

Oordeel niet

Het blijft lastig die balans vinden en de ene week gaat het beter dan de andere week. Het vinden en houden van balans moet op zichzelf ook geen stress leveren natuurlijk. Het moet bijdragen aan je goed voelen en belastbaar zijn. Thuis, op je werk en alles wat je van jezelf verwacht te doen en te kunnen. Dus als het een dag of een week niet helemaal gaat zoals je zou willen dan is het even wat het is. Oordeel niet en stap weer positief vooruit in het proces.


Gerelateerde Posts

Gezonde Dutchies Magazine

Gezonde Dutchies Magazine

Hey Dutchie! We hebben weer iets nieuws voor jou. Het Gezonde Dutchies Magazine en deze is helemaal gratis! In het magazine staan lekkere nieuwe recepten. Ook hebben we verhalen verzameld van échte mensen zoals jij en ook zij hebben hun favoriete recept gegeven om met […]



1 thought on “Trein gaat weer rijden”

  • Hi Mirel,

    Tja…wat is stress hé. De een heeft een laag stress niveau als de ander. De meeste mensen moeten een vorm van stress hebben om goed te kunnen functioneren. Een klein beetje stress is niet erg, maar voordat je t weet ben je over je grens stress heen. Heb je zelf niet in de gaten. Anderen (vrienden, partner, collegas) kunnen hiervoor waken. Dus elkander in de gaten houden mbt dit. In een goede harmonie kan dit tot positieve resultaten leiden. Een stuk socialiteit hangt hier natuurlijk ook aan vast. Idd een belangrijk iets is voeding en beweging. Eet je 1x per dag, dan merk je dat je sneller gestressed raakt dan dat je 3 of 4 per dag eet. Een lullig wandelingetje van 15-30min per dag (smorgens) doet wonderen. Gevarieerde voeding doet wonderen (3-4 per dag). Dat wandelingetje en gevarieerde voeding is wat een hoop mensen vergeten. Mijn situatie???? Collegas onder elkaar, wij passen ook op elkaar. Idem met je partner. Prettige werksfeer is overigens ook wel een vereiste.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *