Vier oorzaken voor verschillen op de weegschaal

Vier oorzaken voor verschil van gewicht op de weegschaal

Grappig, want deze afgelopen week liepen Mirella en ik tegen hetzelfde aan, de frustratie van de weegschaal. Het getal op de weegschaal die de verkeerde kant uit sloeg. Ook ik weet echt wel dat die kilo’s niet veel zeggen en écht ze kunnen je flink in de war schoppen met elke dag een variërend getal. Daarom ook niet elke dag wegen hoor! Dat is de beste tip die ik je kan geven.

Ik zal even theoretisch onderbouwen waarom het gewicht op de weegschaal zo kan verschillen.
Er zijn 4 oorzaken voor te noemen:

  1. weegschaal tipsVocht: Aan het begin van de dag is je vochthuishouding minimaal en gedurende de dag door te drinken krijg je dus ook meer lichaamsgewicht. Weeg je daarom altijd op een vast moment op de dag, liefst in de ochtend en zonder kleren.
  2. Voeding & suikers: De inname van koolhydraten speelt een belangrijke rol bij gewichtsschommelingen. Wanneer je koolhydraten consumeert, reageert je lichaam op de stijging van de bloedsuikerspiegel door het bloed met water te verdunnen. Het eten van meer koolhydraten leidt tot meer water tussen de cellen. Overtollige koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen. Voor elke gram glycogeen dat is opgeslagen, slaat je lichaam ook 3 gram water op. Als je niet dagelijks dezelfde hoeveelheid koolhydraten binnen krijgt zal je gewicht op en neer schommelen. Ook om deze reden is het beter jezelf wekelijks in plaats van dagelijks te wegen. Dit zal het effect van dagelijkse fluctuaties beperken!
  3. Zout: hiervoor geldt hetzelfde als bij koolhydraten. Tenzij je zoutinname elke dag hetzelfde is zal je gewicht de neiging hebben om merkbaar te fluctueren. Een toename van zout in je dieet zorgt voor een tijdelijke verhoging van waterretentie. Anderzijds, een verlaagde natriuminname zorgt voor minder opslag van water. Natrium is een elektrolyt, wanneer er een hoge concentratie van elektrolyten in het bloed zit, zullen we meer water drinken om het zoutgehalte van het lichaam in balans te houden. Het resultaat: een tijdelijke gewicht toename.
  4. Obstipatie & PMS: Niet iedereen volgt dezelfde afvalcyclus. Het is heel gebruikelijk voor vrouwen om verstopt te raken als gevolg van reizen, slecht slapen, lichte uitdroging, verhoogde stress of als een onderdeel van PMS. Een goede water- en vezelinname kan helpen om verstopping te verminderen of minimaliseren, het kan echter de schommelingen in je gewicht niet geheel voorkomen.

    Uit bovenstaande redenen kan geconcludeerd worden dat dagelijkse gewichtsschommelingen normaal zijn. Iedere dag precies hetzelfde eten is niet alleen saai, maar ook bijna onmogelijk. Het draagt bovendien niet bij aan een gezonde en evenwichtige manier van leven. En die weegschaal die is echt wel te vertrouwen, alleen moet je hem leren begrijpen in relatie tot je lichaam, vochthuishouding en voedingspatroon.
    Bron: fit.nl en salusi.nl

Soms heb ook ik het weer even nodig om een strak schema te volgen. Ik heb mijzelf aan een two week challenge gezet. Dus heb ik voor de eerste week uitgeschreven wat ik op welk moment ga eten en drinken. Vorige week maandag ben ik begonnen, op het moment van schrijven is het vrijdag, ben ik deze ochtend zonder kleren op de weegschaal gaan staan en de eerste kilo was er alweer af! Soms is houvast, structuur en discipline gewoon weer even nodig!

Hoe ik het heb aangepakt?
Ik ben begonnen met 6 eetmomenten per dag! Gevarieerd eten, koolhydraten bewust plannen en uiteraard bewegen.
Niet moeilijk toch? Iedereen kan het, zeker met wat hulp.
Deze week pak ik door, ik ga 3 dagen op Uzuma sapjes leven. Deze sap kuur pas ik toe in mijn 2e week van de challenge. Door dat dit een andere manier van je lichaam reinigen is zal deze 2e week echt wel even pittig en heel anders worden.
De weegschaal gebruik ik dus voor het meten en weten of ik in positieve lijn blijf en daardoor mijn lichaam dus goed begrijp.

To be continued…

Liefs Denise



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *