Gezin & gezond, hoe dan?

Gezin & gezond, hoe dan?

gezin wietske

Een druk gezinsleven en toch gezond doen? Hoe dan..? Iets wat ik geregeld hoor. Maar eigenlijk valt dat allemaal heel goed mee. Snacken doen wij ook nog gewoon en dan niet van dat gezonde, suikervrije of zonder toevoegingen snoep. Nope, gewoon all the way.
Ons gezin bestaat uit mijn vriend, mijzelf en zoonlief Lino van 5. Van anderen horen wij geregeld dat we een best gezond en fit gezin zijn, maar volgens mij zijn we vrij doorsnee en hebben we echt geen strakke eet- en sportschema’s.

Hoe zien onze maaltijden er dan uit?

Ontbijt
Wij gaan de deur niet uit zonder ontbijt. Hoeveel haast je ook hebt, ontbijt is in onze ogen de belangrijkste maaltijd van de dag. Je snackt tussendoor minder, je hebt meer energie en je zet je lichaam direct aan het werk.
Ons ontbijt kan echt uit van alles bestaan: gebakken of gekookte eieren, kwark met muesli, fruit of pannenkoeken. Dan het liefst wel de bananenpannenkoeken, want die zijn zó goed!

LunchDe-wollige-cactus-footer_07
Dit gebeurt op werk of school. We nemen altijd volkorenbrood mee met voor ons zoontje op de ene boterham een vleesje en de andere kaas. Daarnaast een stuk fruit en een koekje.
Ik ben hier de grootste cheater, omdat ik door mijn haast geregeld vergeet mijn eigen lunch mee te nemen waardoor de kant en klare maaltijden of belegde broodjes om de hoek van kantoor net iets te vaak gehaald worden.

Avondeten
Onze standaard regel is: eerst eten en daarna mag je zoveel snoepen als je wil. Jups, echt zoveel als je wil. Het staat zelfs op pakhoogte van Lino. Willen wij of Lino ergens in het uur voor het avondeten toch nog iets hebben dan nemen we een stuk fruit of wat snack groenten. Er heerst hier een heuse komkommer en tomaatjes verslaving! Een bekertje yoghurt gewoon naturel zonder poespas is ook nog een optie.

Tijdens het eten wordt er in gewone porties opgeschept, waarbij het bordje eigenlijk altijd leeg gaat. Want ook hierin hebben we weer een regel, is je bord niet leeg, dan ook geen snacks na het eten. We houden natuurlijk wel rekening met de smaak van iedereen, want er zijn nu eenmaal dingen die je echt niet lekker vindt. Daarnaast hebben we een wat soepelere regel als je echt geen grote trek hebt. Groenten gaat altijd op net als vis, kip of vlees. Dit laatste vooral omdat ik het heel erg vind een stuk kip of ander vlees in de prullenbak te moeten gooien. Ik vraag me dan altijd af: ‘waarom is dit beest ook al weer dood gegaan?’.

Doorgaans eten wij vrij veel groenten met name salade. Het leuke aan salade is dat je het op zoveel verschillende manieren kunt maken. Met fruit, nootjes, kip, een beetje zout en olijfolie of met verschillende soorten kool. Echt alles kan.
Ook als wij pasta eten waar al groente doorheen zit, staat er altijd een schaal met salade midden op de tafel. We hebben dan ook wel geluk dat iedereen dit gewoon heel erg lekker vindt.

Snack
In de avond hebben we een gezond gezinsritueel bedacht om te voorkomen dat we iedere avond aan de chips en borrelnoten zouden zitten. We zijn alle drie verzot van mango’s, dus wanneer ons eten een beetje gezakt is pakt mijn vriend er een grote mango bij en snijdt dat gezellig op de bank in stukjes. Quality time met het gezin en een gezonde snack ineen.
En als Lino dan nog zin heeft in een koekje, een paar chipjes of een snoepje, dan weet hij de weg naar de kast te vinden 🙂
Wij hebben vooral gemerkt dat wanneer we er weinig gedoe om maken, het heel gemakkelijk gaat en er buiten de gewone maaltijden veel ongezonde extra’s niet nodig zijn.

Sporten

Lino zit op dit moment op zwemles, en omdat we allebei fulltime werken en daarnaast onze eigen webshop www.dewolligecactus.be hebben, is het lastig om hem meer dingen tegelijk te laten doen. Hij houdt enorm veel van dansen en dit is dan ook iets wat we thuis heel veel doen. Straks mag Lino het breakdansen weer oppakken, meteen een goede stimulans om dat zwemdiploma snel te halen! Mijn vriend basketbalt geregeld met vrienden en doet daarnaast aan fitness. Zelf vind ik het heerlijk een rondje te lopen om zo even de gedachten op nul te zetten en kun je me ook wekelijks in de sportschool vinden. Nou ja periodes dan 😉
Ik denk dat wij een redelijk goede balans hebben gevonden, maar tips voor fijne gerechtjes en tips om vooral de sportschool niet steeds met twee maanden te onderbreken zijn altijd welkom.

Lieve groetjes,

Wietske

logo de wollige cactus

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *