Back on Track – maar hoe?

In alle eerlijkheid, ik heb zelf nog een beetje moeite om uit de vakantiemodus te komen. Het ritme zit er wel weer in, vroeg op staan en op tijd naar bed, werk en school, maar al het andere?

Misschien was het ook nog die fijne hittegolf, die verleidde toch ook wel weer om rustig aan doen, er lekker op uit naar het strand en dat dagje afsluiten met een Aperol Spirtz! Ja ik wil dat gevoel nog even vast kunnen houden. Daar is meteen ook niets verkeerd aan, want zo teer ik nog langer op die heerlijke vakantieperiode en ervaar totaal geen stress!

Onderhuids voel ik wel de druk om weer overal boven op te zitten en de boel scherp te hebben maar stel me zelf meteen de vraag, waarom? Gaat het nu niet gewoon goed dan? Ja eigenlijk wel, want langzaam terug in het ritme komen geeft ook meer ruimte tot nieuwe ideeën, creativiteit, prioriteren en reflecteren. Mirella schreef over het stukje reflecteren al een blog, ook dit ontstond door even geen strakke planning te hebben en rust en ruimte te nemen. Uiteraard gaat het moment weer komen dat we in een intercity trein doordenderen, terwijl we af en toe in die sprinter moeten stappen die wat vaker stopt.

Voor mezelf en voor jou daarom wat tips en trics om enerzijds back on track te gaan, maar jezelf niet in de chaos te verliezen.

  • Stel korte en lange termijn doelen op alle thema’s die in je leven van toepassing zijn namelijk; financiën, sporten, voeding, werk, gezin, ontspanning, vakanties en relaties. En vergeet ze niet af te vinken als je ze hebt behaald! Dat geeft je energie en motivatie!
  • Doe weekboodschappen aan de hand van (gezonde) gerechten die je wilt klaarmaken en stel daarop je boodschappenlijst samen, zo voorkom je dat je iets vergeet in huis te halen, koop je geen onnodige producten en bespaar je in de kosten. Wellicht nog beter: bestel online en laat je boodschappen thuis bezorgen! Dit scheelt je veel tijd en hoe eerder je je bestelling plaatst hoe goedkoper de bezorging wordt. Inspiratie nodig? Kijk dan voor recepten en informatie over groente en fruit op Veggipedia.
  • Bak op een voor jou geschikt moment in de week een gezonde snack, zoals een banaanbrood of muffin, die je (in stukken in de vriezer) bewaard zodat je altijd iets gezonds kan meenemen naar je werk, school of als je veel onderweg bent.
  • Bewegen is belangrijk, moeite om weer van de bank af te komen? Begin eens met 20-30 minuten stevig wandelen. Neem tijdens de wandeling weer eens tijd om te bedenken wat je leuk vind om te doen qua sport of waarom je geen gebruik maakt van je sportschool abonnement en draai dat eens om door te bedenken wat het je oplevert als je wel gaat en beweegt! Dan wanneer je thuis komt sta je even bewust stil bij het gevoel dat de beweging je gegeven hebt. Reken maar dat je de volgende keer weer gaat en het steeds makkelijker wordt.
  • Maak weekplanningen met alle activiteiten en doe dit op een manier die voor jou werkt, digitaal of op papier. Plannen geeft overzicht en rust in je hoofd. Je kunt je beter voorbereiden en mogelijk zelfs taken verdelen of op tijd om hulp vragen aan iemand, bijvoorbeeld oppas voor de kids!
  • Plan ontspanningsmomenten en uitjes die je energie geven vooruit, koop tickets voor een concert of toneelstuk. Zorg dat je leuke dingen hebt staan om naar uit te kijken! Vergeet niet dat je ook eens een leuke avond of dag met je man/vrouw doorbrengt 😉 #relatiedoelen!
  • Plan ook eens bewust een dag of weekend helemaal niks! De donkere dagen komen er weer aan, dus heerlijk om dan na de voetbalwedstrijd van zoon- of dochterlief op de bank te ploffen en een film te kijken samen. 
  • Stap je bed uit als je wekker gaat. Snoozen maakt je meer moe dan fit! Ik gebruik sinds kort de app Sleepcycle. Deze app analyseert hoe je hebt geslapen en heeft een slimme wekker. Mij helpt het, misschien is het iets voor jou. (Ik weet het, je mobiel naast je bed is ook niet helemaal oké, maar dat doe ik toch op standje niet storen).
  • Schrap alcohol op doordeweekse dagen. Een glas rode wijn elke avond bij het eten is niet gezond, het is niet nodig! En je wordt er zeker niet fitter van. Heb je wel een keer een etentje of ander uitje tussendoor geniet er dan wel gewoon van, maar houd maat. 

Kortom sta vaker stil bij wie je bent en het leven dat je leidt, wees blij en tevreden, maar groei vooral als mens. We worden onbewust zo enorm beïnvloed door alles en iedereen om ons heen dat we meer, beter en vaker iets willen. Maar worden we daar gelukkiger van? Wat levert het ons op? Ik ben dit ook echt aan het leren. De basis voor mij is een liefdevol, stabiel en veilig thuis met en bij mijn gezin en ook mezelf iets gun als mens! De tips zoals beschreven helpen mij hier bij en hoop dat jij er ook iets aan hebt.

Liefs Denise


Gerelateerde Posts

Gezonde Dutchies Magazine

Gezonde Dutchies Magazine

Hey Dutchie! We hebben weer iets nieuws voor jou. Het Gezonde Dutchies Magazine en deze is helemaal gratis! In het magazine staan lekkere nieuwe recepten. Ook hebben we verhalen verzameld van échte mensen zoals jij en ook zij hebben hun favoriete recept gegeven om met […]



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *