Energiek en fit de winter door

Winter
Tijdens deze winterse maanden is het een uitdaging om je lekker in je vel te blijven voelen. Mirella en ik hadden daar laatst een gesprek over dus besloten we een blog te schrijven met onze tips. Misschien heb je er wat aan?!
 
Thuis
 
Thuis is ook altijd fijn, de langere donkere avonden zijn weer het moment om je terug te trekken en in je huis te ontspannen.
Het je lekker comfortabel maken en gezelligheid creëren. Hoe doe je dat?
  1. De grote schoonmaak; Wij pakken meteen weer grootscheeps het huis aan, even een grondige schoonmaak zeker op plekken waar je doorgaans niet of alleen vlug even de poetsdoek langs haalt. Alles van zijn plek af. Met een draadloze stofzuiger ga je met gemak je huis door! Maar ook een (klus)lijstje maken van zaken die je moet aanpakken. Zoals het ventilatiesysteem schoonmaken, of ergens iets repareren. 
    Met zo een lijstje kun je de winter door steeds een klusje oppakken en afvinken. 
  2. Ontspullen; wij zijn er wel achter dat we in een maatschappij leven waarin we ons ‘’geluk’’ kopen. We werken hard, verdienen ons geld, hebben het goed en gaan hierdoor geld uitgeven aan leuke dingen. Zaken die ons dan weer even een geluksmomentje geven. Fijn dat het kan, maar is het nodig? Tijd dus om te ontspullen. Je kunt dit meteen drastisch doen, door alle kasten en lades open te trekken en alles wat weg moet verzamelen. Wij pakken dit aan per kast, of per kamer. Zo houd je het overzichtelijk en creëer je de gelegenheid meteen dat wat overblijft een nieuwe en juiste plek te geven. Goede spullen kun je nog verkopen via marktplaats of weggeven. Heb je wat oudere kinderen dan is het leuk hen hier bij te betrekken. Laat ze mee werken aan de verkoop en deel de inkomsten. Organiseer een Garage Sale. Of neem ze mee naar de tweedehands winkel en leer ze iets bij over duurzaamheid en dat je een andere een plezier kunt doen met jouw goede spullen.
  3. Ga lezen. Kaarsjes aan, huispak aan, kop thee erbij en lees een boek. Daag jezelf eens uit een genre te lezen wat je niet snel zou doen. En wissel dit af met je favoriete genre. Ga echter niet avonden lang zitten neflixen. Hoewel het heerlijk is en je het zeker niet moet laten, maakt het je ook lui en is het in een bepaald op zicht verslavend #bingwatchen, herkenbaar? Wij doen het ook hoor, maar blijf je hier van bewust. 
  4. @home spa. We hebben dit al eens eerder onder de aandacht gebracht, maar plan je thuis spa momentjes. Ga lekker in bad als je deze hebt, neem de tijd onder de douche, scrub je lichaam, haar masker, gezichtsmasker, diepe reiniging van de huid, nagels lakken. Even heerlijk me-time!
 
Je lijf
Je denkt dat er in de herfst en winter niet veel veranderd voor je lichaam. Toch kom je over het algemeen minder (lang) buiten, is de zon als deze schijnt minder sterk en eet je wellicht anders dan zomers en mogelijk ben je gewoon minder actief. Dit zijn best weer wat aanpassingen. 
  1. Check regelmatig in op je lichaam. Wat voel je? Heb je ergens pijn? Ben je die pijn aan het verwaarlozen? Heb je meer hoofdpijn of kun je minder goed naar de wc? Kortom negeer de signalen van je lichaam niet. Vaak geeft je lichaam al iets aan wat je hersenen nog niet bedacht of geregistreerd hebben.
  2. Blijf gezond eten. Niet nu op de bank zakken chips weg zitten eten omdat je dat boek leest of Netflix kijkt. Blijf bewust van je voeding en overeet jezelf niet. Dat is vaak wat er gebeurd omdat het zo een comfortabel gevoel geeft.
  3. Neem je supplementen. Zeker vitamine d heb je nu hard nodig. Deze is ook een hulpstof voor opnamen van andere vitamines en mineralen. Wil je weten of je ergens een tekort hebt dan adviseren we een natuurgeneeskundige arts te bezoeken of een dna/bloed onderzoek te doen. Dit kan tegenwoordig gewoon thuis. Wij hebben hier zelf goede ervaringen mee en door de aanvulling van de juiste supplementen merk je echt verschil.
  4. Blijf bewegen. Ga nog steeds dat rondje wandelen elke dag, blijf sporten als je dit deed. Zo maak je dopamine aan dat maakt je simpelweg vrolijker en dat je lekker in je vel zet.
Sociaal en mindset
Uitdaging blijft altijd die agenda. De een gaat goed op een volle agenda met allerlei sociale activiteiten, waar de ander het graag wat rustiger aan doet. Hier is het dus zaak om goed te kijken naar de balans tussen alles en iedereen dat aandacht van je vraagt en waar jij je goed bij voelt.
  1. Probeer een dag in het weekend voor jezelf en spontane dingen te houden.
  2. Investeer geen tijd in mensen of dingen die je negatieve energie kosten. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar op langere termijn ga je dit niet volhouden.
  3. Plan juist leuke dingen vooruit met de mensen die je wél energie en plezier geven. Inkopper natuurlijk, maar wel waar!
  4. Durf nee te zeggen. Als iets niet goed voelt, niet doen. Of dit nu op het werk is of in privé sfeer. Je haalt anders alleen maar jezelf onderuit.
  5. Blijf positief. Dit werkt zelfs aanstekelijk. Probeer negatieve gedachtes om te buigen, of gebeurtenissen een positieve draai te geven. Geef complimenten aan een ander, je gaat je er zelf zeker beter door voelen. Zo werkt psychologie nu eenmaal. Het is geen groot geheim 😉
Er op uit
Juist niet alleen maar thuis blijven hangen is een goed idee. Als het koud is of regent kun je altijd iets ondernemen.
  1. Winterbarbecue
  2. Welness bezoeken
  3. Wandelen – komoot wandelroutes
  4. Dierentuinen
  5. Winterpicknick
  6. Musea bezoeken
  7. Theatervoorstellingen
  8. Mini vakanties / weekendjes weg in de natuur
  9. Vuurkorf aan buiten en warme chocolademelk / thee / koffie in het moment zijn.

winter 2

Rate this post


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.