Het leed dat december heet!

Aankomen in de december maand?! 

Ja mensen die mooie, gezellige en warme maand december is toch ook best een kleine frustratie maand. Het begint eigenlijk al met 11 november waarbij die pot met snoep die in de huiskamer staat en roept: pak mij, pak mij!

Nou vooruit 1 chocolaatje dan, acht 2 kan ook en 3… oké weer een kilo er aan. Dan komt een week later die oude man in het land. Super leuk die intocht maar dan toch een pepernootje hier en daar. Mama mag ik schuimpje? En dan weer aan de pepernoten. Oké, wees sterk! We gaan met Gezonde Dutchies een weekmenu volgen, gewoon er weer even tegenaan. Hup netjes eten, sporten en mijn rust pakken. Het gaat goed, we houden ons er keurig aan. Maar dan komt pakjes avond, helemaal los….met wijn, niet met pakjes natuurlijk. Maar overdag weer herpakken. Tot dat ik een appje krijg; zus kom je even langs we willen vertellen of we een jongen of meisje krijgen. Yeahhh ik word weer tante. Met taart moet dit gevierd worden, want ja zo’n boy girl taart is te leuk. Zeg dan maar eens nee tegen zo’n stukje taart op deze bijzondere aangelegenheid. Kerstdiners, chocoladeletters, appelflappen en oliebollen december is een maand waarin we (behoorlijk) wat lekkere dingen eten. En dat zorgt er vaak voor dat we aankomen tijdens de feestdagen.

Onderzoek

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waarin een grote groep mensen werd gemeten voor, tijdens en na de feestdagen om zo het verband tussen het lichaamsgewicht en de periode van het jaar vast te stellen. Uit één van die onderzoeken blijkt dat veel mensen in de winter sowieso gemiddeld een halve of hele kilo aankomen omdat ze dan gewoonweg minder bewegen. Hoeveel kilo’s mensen gemiddeld aankomen tijdens de kerst, verschilt per onderzoek. Bij het ene onderzoek was de gemiddelde gewichtstoename 0,37 kilo bij het andere maar liefst 4,4 kilo. Over het algemeen komen mensen tussen de 0,5 en 6 kilo aan. Alleen mensen die overgewicht of obesitas hebben, komen meer aan: tussen de 6,1 en 8,8 kilo!

Terwijl ik dit schrijf denk ik wat een maand! Alles gaat om eten en drinken en ik ontplof nu al voor mijn gevoel.

Tips & tricks

Ja ook ik ben niet perfect en zo’n maand als deze is best lastig. Maar wat kun je doen om de draad weer op te pakken en van die lekkernijen-verslaving af te komen? We geven je 5 tips voor de laatste 2 weken van het jaar!

  • Ga naar buiten, hoe lastig ook. Even een wandeling voor het slapen gaan of half uurtje in je lunchpauze.
  • Eet door de weeks normaal, gun jezelf die momenten met lekkere dingen, maar herpak jezelf ook weer. Dus maak gewoon weer smoothies, mugcakes en salades.
  • Maak een boodschappenlijstje en weekplanning, als je nu al weet wat je gaat maken dan is het makkelijker om de verleiding van “we doen lekker makkelijk” te weerstaan.
  • Drink water, veel water!! Zo heb je een vol gevoel en voorkom je dat je zoete drankjes en sapjes gaat pakken. Lekker die sinaasappelsap, maar wel alleen in het weekend of met kerst!
  • Accepteer nu dat het wat minder gaat en complimenteer jezelf op de dagen dat het goed gaat! Want dat is weer een dag die je hebt overwonnen.

Bedenk dat je niet aan komt van twee kerst maaltijden. Om een kilo aan te komen moet je heel veel meer calorieën binnen hebben gekregen dan normaal. Vaak komt dat doordat je om de kerstdagen heen ook veel gegeten (kerstkransjes, kerststol) en meer alcohol gedronken hebt. Je winst zit niet in de kerst maar juist om de dagen met kerst heen!

In januari starten Denise en ik ook weer met bewust gezond eten en willen ook nog wel wat afvallen, doe je mee?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt, tips, recepten en aanbiedingen. We starten in januari op basis van ons boek met weekmenu’s. Ze zijn voor het hele gezin, maar als je wilt afvallen kan dat zeker. De basis is regelmaat en afwisseling, voor de kinderen adviseren we extra voedingsstoffen. Maar je hoeft zeker niet apart te koken.
Dus begin jij ook 1-1-2018 met afvallen en gezond eten?

Check onze webshop voor de januari aanbieding en overtuig jezelf alvast van je goede voornemen gezond en bewust te eten!

Liefs,

Mirella



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *